Zoals eerder
gezegd zijn we twee weken geleden bezig geweest rond Moederdag
Voor ons
moederdagcadeau hebben we hard moeten zwoegen. Al dat timmeren is
best lastig! Toch deden we dit met plezier voor onze mama’s! Ze
verdienen een mooi cadeau want ze doen zoveel voor ons en houden van
ons. Graag doen wij dan iets terug voor hen, want ook wij zien onze
mama’s graag!
Na Moederdag kwam
het thema ‘dino’s uit de oertijd’ aan bod. Er zijn heel veel
verschillende dinosaurussen. Deze hebben allemaal erg moeilijke namen
zoals brontosaurus, pteranodon, parasaurus,.... Het lukte ons al goed
om de dino’s te herkennen en te onthouden. We hebben onze eigen
dino gemaakt uit kosteloos materiaal. De kinderen konden kiezen
tussen een brontosaurus (met een lange nek), een triceratops (met een
kraag en hoorns) en een stegosaurus (met stekels). Met allerlei
wegwerpmateriaal kleefden we de verschillende onderdelen aan elkaar.
Daarna kregen de dino’s een laagje papier en behangerslijm (papier
maché) zodat we ze naar droogtijd kunnen schilderen. Wat een
prachtige dino’s allemaal!
Wist je dat wij
ook een eigen Dino in de klas hadden? Juf Silke had een ei gevonden
en later is dat ei gebroken! Na de geboorte moesten we natuurlijk een
naam bedenken. Samen kozen we voor de naam Casper. Casper was een
triceratops. Hij eet alleen maar planten want hij heeft niet zo’n
scherpe en grote hoektanden zoals een carnivoor (vleeseter). Hij is
dus een herbivoor (planteneter).
We hadden ook een
vulkaan in onze poppenhoek. Bij deze vulkaan stonden er allerlei
dino’s. We speelden dan alsof de vulkaan uitbarstte en de dino’s
erg bang waren.
Aan de tekentafel lagen er stappenplannen om zelf een dinosaurus te tekenen. Dat is helemaal niet simpel! Maar met deze stappenplannen lukte het ons toch aardig goed.
Ook was een in de zandtafel iets speciaals! Er zaten allerlei verschillende botten in van een skelet! Net als echte archeologen gingen wij op onderzoek. We hadden een loep, een penseel en een schopje bij ons. Hiermee konden we de botten gaan opgraven. We hadden ook een soort steen in de klas waar botten in verstopt zaten. Met een mesje en een borstel moesten we alles stukjes uit de steen halen. Wanneer alles stukjes gevonden waren kon de dino in elkaar geknutseld worden.
Aan de tekentafel lagen er stappenplannen om zelf een dinosaurus te tekenen. Dat is helemaal niet simpel! Maar met deze stappenplannen lukte het ons toch aardig goed.
Ook was een in de zandtafel iets speciaals! Er zaten allerlei verschillende botten in van een skelet! Net als echte archeologen gingen wij op onderzoek. We hadden een loep, een penseel en een schopje bij ons. Hiermee konden we de botten gaan opgraven. We hadden ook een soort steen in de klas waar botten in verstopt zaten. Met een mesje en een borstel moesten we alles stukjes uit de steen halen. Wanneer alles stukjes gevonden waren kon de dino in elkaar geknutseld worden.
Kortom het was
weer een erg leerrijke en boeiende periode waar we als tijdreizigers
even terugkeerden naar de prehistorie of waar we in de huid kropen
van een archeoloog.
Geniet van de foto's
Geen opmerkingen:
Een reactie posten